Sunday, May 23, 2010

Berkat Pengorbanan.....

Sejak berhenti kerja tiga tahun lalu dengan niat untuk memberi sepenuh perhatian kepada keluarga terutamanya suami dan anak-anak, saya rasa semakin bahagia. Hidup saya kini rasanya dipenuhi dengan ibadah yang amat berpahala. Apalagi bila berpeluang menjaga mertua yang sakit...terasa satu rahmat besar datang bergolek.

Namun disebalik ruang dan peluang yang diberi Allah ini, kesabaran saya diuji dengan pelbagai karenah anak-anak dan mertua yang sememangnya sukar difahami. Tuntutan perhatian yang melampaui daya dan pemikiran saya amatlah memenatkan.

Di sini bukanlah tujuan saya untuk mengeluh atau mengadu domba, tetapi hanya ingin berkongsi rasa apatah lagi di saat ini saya sedang berbadan dua. Teramatlah terasa ujian Allah pada saya, namun saya pasti disebalik semua ini, ada hikmah yang tersembunyi.

Dek kerana kelemahan diri, pernah juga saya mengeluh, marah dan kecewa kerana tidak berupaya menahan sabar serta memujuk hati agar meredhai segalanya. Tatkala itulah saya memperbanyakkan istighfar dan zikrullah agar segalanya kembali tenang dan dipermudahkan.

Dalam keadaan sekarang ini, hanya Allahlah tempat saya bergantung harap dan meminta agar segalanya dipermudahkan selain memberi petunjuk untuk terus berbakti kepada orang-orang yang disayangi.

Tidak dinafikan sejak menjadi suri sepenuh masa ini, rezeki dan kebahagiaan saya bersama keluarga semakin bertambah. Jadual harian saya juga terisi dengan perkara-perkara berfaedah terutamanya yang mendekatkan diri saya dengan yang maha Esa.

Di rumah, saya dapat mengikuti rancangan-rancangan ilmiah di televisyen, belajar dan membaca Al Quran setiap hari, mengerjakan solat dan puasa sunat, mendidik anak-anak dengan ilmu agama serta berbakti kepada suami tercinta.

Pendek kata, tidaklah rugi saya melepaskan karier saya selama ini. Berkat kepercayaan bahawa jika kita berkorban untuk berbakti di jalan yang diredhai Allah, pasti Allah akan membantu dan menambah kebaikan kepada apa yang kita lakukan. Malah saya kini menjadi lebih penyabar, tenang dan positif.

Semoga segalanya terus diberkati dan dirahmati olehNya. InsyaAllah.

No comments: