Tuesday, March 24, 2009

Alam Cyber

Pada awal pembabitan saya sebgai blogger, saya amat kagum dengan para bloggers yang punya ramai teman cyber malah punya followers dan visitors yang tetap. Saya percaya yang mereka ini di luar juga adalah jenis orang yang suka berkenalan dan beramah mesra.

Selain sentiasa aktif untuk mengemaskini blog, mereka juga rajin melayan pertanyaan dan komen-komen yang diberi dalam entry mereka. Mungkin minat, kesungguhan dan addictnya diorang pada blog adalah amat tinggi. Tahniahlah kepada mereka yang berjaya menjadikan alam cyber sebagai ruang silaturrahim yang sangat bermanfaat.

Bagi saya, untuk menjadi blogger tegar seperti mereka ini perlukan masa. Namun saya percaya bagi mereka ini, masa bukan menjadi masalah malah semangat dan minat untuk berada di alam cyber sentiasa di dalam fikiran dan sudah terjadual.

Yang amat menyedihkan ialah apabila ada di antara bloggers yang mengambil ruang cyber ini sebagai tempat untuk meluahkan perasaan dengan cara yang negatif. Mereka menulis entry yang memburuk-burukkan orang lain dan ada pelawat yang mengkritik dengan sewenang-wenangnya tanpa memikirkan perasaan pemilik blog.

Baru-baru ini ada artikel dalam sebuah majalah yang membincangkan tentang "Internet....muslimah buka pintu fitnah?". Bagi saya semuanya bergantung kepada keikhlasan dan kejujuran hati setiap penulis. Bagi mereka yang salah tafsir dan cuba berfikiran negatif, baiklah jangan menyebarkan sesuatu yang bakal mengundang masalah.

Nota: Fikirlah sebelum menulis.

4 comments:

Neeza Shahril said...

dulu kerja akak deal dengan orang. Bila tak kerja,akak bosan.. bila blogging.. rasa macam dunia akak ceria semula walaupun tak jumpa orang2 tu depan mata...

diluar, akak tak pastilah pulak akak ni peramah ke tak heheh..

nurie said...

Kak Neeza,
Tak kisahla kak...peramah ke tidak, janji niat berblogging bukan untuk cari publisiti atau menabur fitnah. Hanya Allah yg tahu niat kita...at least kita menyambung tali silaturrahim..tul tak?

zarin said...

nurie, tak sangka jumpe nuri kat sini. ada bakat menulis rupenya. truskan blogging ea. luv ur story about arwah ayah.
tc.

nurie said...

Zarin,
Salam kenal. Ala..menulis saja2 je...thanks.