Thursday, October 15, 2009

Permainan & strategi

Sejak sibuk dengan game Farmville & Cafe World di Facebook, bole dikatakan jadual harian saya terganggu sikit...maklumlah mana nak tengok tanam-tanaman dan ternakan...nak handle cafe lagi...kalau salah time pergi jenguk, bole rugi bisnes dibuatnya.

Yang tambah pening bila si Hakim sibuk nak tolong berkebun dan jaga cafe. Masalahnya dia buat kerja sikit aje...tapi kalau bab perabih duit nombor satu. Habis semua barang nak dibelinya. Siap berangan lagi...'nanti kita beli itu ini ye bu....nak letak sana...nak letak sini..."

Inilah penangan dunia permainan...silap-silap haribulan boleh tak ingat dunia lain...memang melalaikan. Nasib baikla saya masih ingat rumahtangga dan tanggungjawab...kalau tidak, berantakkanlah semuanya...

Walau macam manapun...saya rasa permainan yang berunsur strategi ini ada baiknya jugak...yelah..selain melatih kita mengatur strategi bermain, kita juga kena mengatur masa kita dengan baik supaya semuanya under control...Selain memberi ketenangan fikiran, permainan ini juga mampu menguji minda kita untuk merancang dan membuat keputusan yang mendatangkan keuntungan. Yang bestnya kita digalakkan menolong rakan-rakan seperniagaan yang lain...

Apapun, saya cuba mengingatkan diri saya yang ianya sekadar permainan... sentiasalah berpijaklah di bumi nyata agar tidak terus lalai... terutamanya dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap perintah yang maha kuasa.

No comments: