Monday, October 5, 2009

Raya...raya...raya!

Walaupun tahun ini adalah tahun pertama beraya tanpa ayah, Alhamdulillah kami sekeluarga tetap menyambutnya dengan penuh kesyukuran. Selain itu, saya sekeluarga terpaksa menghadkan jadual beraya kerana keadaan mertua yang sudah tidak mengizinkan.

Sudah raya seminggu barulah kami bergerak ke mana-mana itupun sekejap-sekejap dan pergi yang mana dekat-dekat sahaja. Bila ada kawan-kawan jemput ke open house barulah kami pergi, itupun tengok masa dan keadaan jugak.

Baru-baru ni rumah mak di kampung ada buat Marhaban...memang tiap-tiap tahun kat kampung tu ada buat Marhaban. Yang bestnya time Marhaban tu...lain rumah, lainla juadahnya. Jenuh jugak nak makan semuanya...kadang-kadang rasa sikit je dah kenyang. Ada pulak yang tahan perut sebab tahu kat rumah lain ada masak lagi sedap.

Yang sebenarnya masa Marhaban nilah dapat kenal orang-orang kampung. Makcik-makcik dan budak-budak kecik pun ramai yang tak dikenali...so, time nilah nak berkenalan dan tanya-tanya perkembangan keluarga masing-masing.

Bila fikir-fikir, bagus jugak open house dan Marhaban di bulan raya ni. Tapi yang tak bestnya bila orang buat semua tu sekadar nak tunjuk-tunjuk kehebatan masing-masing. Jangan pelik bila ada yang buat open house dan Marhaban sekadar nak tunjuk rumah dialah yang hebat...barang-barang kat rumah dialah yang paling cantik-cantik...makanan kat rumah dialah yang paling sedap...haaa tu belum lagi yang nak tunjuk dialah yang boleh bagi duit raya paling banyak!

Apapun, coretan ini sekadar luahan di hati saya...yelah takut-takut saya sendiri terjebak dengan situasi macam tu. Semoga biarlah apa yang kita lakukan sentiasa menuju ke arah kebaikan dan mendapat keredhaanNya.

2 comments:

Sakinah said...

Salam,

oh ada juga ke menunjuk siapa bagi duit raya paling banyak? Yang saya tahu tengok tv tu ada yang kedekut bagi. Hihi gembiralah kanak2 yang dapat duit raya banyak tu..

nurie said...

Sakinah,

Ade...tapi kadang2 kita je yang tak perasan...tapi lebih baik pikir yg +ve kan...