Wednesday, October 22, 2008

Serabut Yang Membahagiakan

Kalau baca tajuk, mesti ada yang terfikir macam tak masuk akal...tapi bagi saya itulah hakikatnya. Ni bukan nak cerita pasal hal rumah tangga kat sape2 tapi nak luahkan perasaan tak percaya dengan kekuatan penerimaan saya terhadap apa yang saya lalui.

Sejak berkahwin hampir 5 tahun lalu saya tinggal sebumbung di rumah ibu mertua. Itupun sebab suami saya adalah satu-satunya anak lelaki tunggalnya. Tambahan pula bapa mertua sudah tiada.

Tanpa curiga saya pun duduklah serumah dengan mertua dan nak tak nak saya terpaksa menerima keadaan yang serba serbi di kawal oleh ibu mertua. Apa pun saya bersyukur sekurang-kurangnya kami tak perlu membeli atau menyewa rumah lain walaupun rumah yang ada tak berapa selesa.

Rumah ibu mertua saya ni rumah lama dan cuma ada dua bilik tidur dan satu bilik air. Selain itu ruang rehatnya juga hanya seluas 20' x 10' dan ruang makan seluas 10' x 10'. Kalau duduk berdua sebelum kedatangan saya ke rumah ini memanglah amat selesa. Tapi cuba dibayangkan keadaannya bila saya dah masuk ditambah pulak dengan dua anak. Agak sempit pulak rasanya.

Saya selalu cakap pada Abang supaya kita kena buat sesuatu untuk menjadikan rumah kitorang lebih selesa. Tak kiralah samada nak renovate atau beli rumah yang lain. Masalahnya sekarang kalau nak renovate, bimbang ibu mertua jadi kecoh sebab orang tua biasalah....lagipun rumah dia. Nama pun belum tukar lg...silap2 haribulan kalau dia meninggal pun kitorang tak dapat rumah tu.

Kalau nak beli rumah baru pulak kitorang sayangkan rumah tu sebab lokasi rumah tu sangat baik apatah lagi kat tengah bandar betul2. Tambahan pulak kemudahan macam sekolah, hospital, kedai2, klinik semuanya dekat. Kalau nak pergi, cuma 5 -10 minit jalan kaki je. Nak ke bandar Batu Pahat pun macam tu...pendek kata, rugi kalau kitorang pindah.

Yang serabutnya ialah bilik kitoranglah. Saiznya cuma 14' x 10' tapi bilik tidur tu dah merangkap pejabat, cyber cafe, bilik persalinan, perpustakaan, arkib barang antik, taman asuhan kanak-kanak, stor, tempat ibadat dan pusat hiburan. Bayangkanlah betapa serabutnya bilik tu dengan bermacam barang-barang sampai saya dah tak reti mengemasnya. Yang penting bagi saya dan suami asalkan kami berempat masih bole tido kat atas katil walaupun terpaksa berhimpit.

Walaupun keadaan bilik kami serabut tapi di situlah tempat kegemaran kami. Kadang-kadang makan pun kat dalam bilik. Macam duduk kat hotel plak rasanya. Anak-anak pun gemar bermain dalam bilik daripada di ruang depan yang lebih lapang dan kemas. Sampaikan mainan diaorang merata-rata kat dalam bilik.

Kalau kitaorang nak tenangkan fikiran, masuk je ke bilik...tutup pintu, pastu buatlah apa yang patut...tido ke, baca buku ke, surf internet ke, tengok tv ke, dengar radio ke, beribadat ke atau main dengan anak-anak. Memang tenang jiwa dibuatnya.

Macam tak percaya kan? Tapi kalau tak boleh tenang jugak, kitorang angkat kaki keluar ler...pegi minum2 ke atau window shopping tapi naik keretalah. Itupun sebab malas nak jalan kaki.

Memandangkan Abang selalu suruh saya bersabar kalau nak buat sesuatu tentang rumah, so saya pun kenalah bersabar cuma tak tau sampai bila....sebab katanya kalau nak renovate ke atau nak beli rumah lain pun, kena tunggu mak dia dah tak ada nanti. Kalaupun kitorang nakkan rumah yang selesa, semuanya untuk anak-anak.

Saya hanya sekadar mampu berdoa agar Allah memberi kekuatan kepada saya untuk terus bersabar...InsyaAllah kalau ada rezeki kami, pasti kami akan dapat rumah idaman kami nanti.

4 comments:

Neeza Shahril said...

akak cuba imagine cerita nurie ni.. memang akak dapat rasakan keserabutannya..
tapi bahagia tak bahagia bergantung pada kita kan.. kalau kita suka, ok je kan... macam rumah akak ni.. bersepah2.. tapi tak kuasa nak kemas sebab akak tak larat.. jadi tengok je laaa.. hehehe..

Edazman said...

eda betul2 tabik kat nurie...kalau eda kat tmpt nurie lah, tak tahu nak kata apa...habis2 balik umah mak sendiri...besar sungguh pengorbanan nurie...

cikla said...

sekarang ni duk situ agi ker? sabo je la yer..maybe ada hikmahnya nanti

nurie said...

kak neeza,

kita buat apa yg tmampu ajelah kak yek....

-----------------------------------

eda,

nak buat cam mane...sabo ajela...

-----------------------------------

ela,

insyaAllah...mgkin nak renovate aje nti