Thursday, October 30, 2008

Si Bodoh Yang Sombong

Bercakap memang pandai tapi macam tin kosong...bunyinya bising tapi takde isi langsung! Merapu yang bukan-bukan. Langsung tak fikir perasaan orang lain...orang sakit hati ke, orang bingit ke...peduli ape?

"Janji aku nak bercakap. Sape berani nak lawan cakap aku? Korang sape? Taknak dengar sudah ler...aku nak cakap jugak!"

Sombongnye bukan main... perbuatannya langsung tak bole ditegur. Berlagak macam pandai sangat... tapi bila ditanya itu ini semuanya tak tau. Bila suruh buat semuanya takut....nanti salah ler, takut tak betul ler...piiiiiiirah!

Bercakap dengan orang yang sombong bodoh ni buat menyakitkan hati aje...tapi kalau tak dilayan kesian pulak...nanti dia cakap kita pulak yang sombong. Bila dilayan, dia ingat kita ni sukalah dengar cakap-cakap dia tu...padahal buang masa aje...kalau dilawan bercakap, bergaduh pulak akhirnya. Manusia...manusia....kenapalah ade manusia macam ni dalam dunia ni...Astaghfirullah hal 'azim......untuk menyedapkan hati buat-buat tak dengar ajelah....sabar...sabar...

Benarlah kata orang, kalau bodoh aje boleh diajar...tapi kalau dahlah bodoh, sombong pulak tu...hidup cuma menyusahkan orang aje.

Oppppppps!! Apa yang saya patut buat yek kalau saya berhadapan dengan orang macam tu? Kalau ikut kata Abang...dia suruh saya jangan layan atau buat pekak aje... Tapi saya pulak tak boleh buat macam tu...mesti nak menjawab jugak apalagi kalau dah melampau-lampau. Eeeee... tak boleh tahan dibuatnye.

Sabar tu bukan tak boleh sabar, tapi sebagai sesama manusia rasanye tak salah kalau saling menegur...cuma mungkin salah orang kot? So, nak tak nak sabo je la.......

Kadang-kadang tu saya cuba fikir kenapa orang bole jadi macam tu...saya pun membuat kesimpulan yang sebenarnya kerana orang tu tak berilmu dan ego....bodoh sombonglah tu! Satu lagi mungkin salah parents diorang sebab tak didik anak betul-betul kot? Agaknye la....

So, saya nak ingatkan diri saya dan orang lain supaya carilah ilmu tak kiralah ilmu ape pun...kalau dah berilmu, kita kenalah mengamalkannya. Selain tu didiklah anak-anak tu baik-baik...biar jangan ego bila dah besar nanti...tapi kalau dah berilmu, janganla berlagak pulak!

Wallahua'lam.

(Macam pakar motivasi pulak rasanye!!!)

2 comments:

Neeza Shahril said...

kalau akak kan.. bila dah rasa orang tu bodoh sombong, akak akan diam aje.. sebab kan.. kalau kita cakap pun, mesti ada aje jawapan dia.. kita tak akan dapat suarakan apa yang benar pun.. dan dalam hati ketawa aje.. lantaklah.. 1 hari, bila terkena buku dengan ruas, barulah dia malu sendiri.. dan masa tu.. kitalah pemenangnya.. hehee..

nurie said...

kak neeza...

saya pun mcm tu jugak...tp klu dgn org yg hari2 kt tpaksa jmpa.. macam mane tu yek?