Monday, January 19, 2009

Apa jenis manusia la...

Berikut adalah beberapa jenis orang yang saya kenal yang selalu buat saya terfikir tentang sikap mereka dan kenapalah ada orang yang macam ni? Dan kalau ada antara yang membaca entry ni pernah bertemu dengan yang lebih kurang diorang ni, saya harap bolelah bagi tips kat saya macam mane nak face orang-orang macam ni.

Orang 1:
Orangnya suka sangat mengeluh dan mengadu domba tentang masalah diri. Masalahnya, setiap kali jumpa mesti megadu cerita yang sama. Kita yang dengar ni pun menasihatkanlah sikit-sikit atau paling tidak pun suruh bersabar. Tapi orang ni pulak jenis yang tak nak terima nasihat, pastu kalau kita suruh sabar, dia boleh naik angin pulak.

Orang 2:
Orang ni pulak, jenis yang tak boleh dibawak bergurau langsung. Kalau bercakap, nak perkara serius aje. Kalau dimain-mainkan cakap dia, bole gaduh dibuatnya. Tapi kalau dia dengar lawak kita dengan orang lain, dia sibuk nak tumpang gelak.

Orang 3:
Orang ni (serumah) punyalah kedekut. Kalau beli benda makan siap sorok2 lagi. Tapi kalau kita punya makanan letak aje kat luar, silap haribulan tinggal habuk ajela. Kadang-kadang tu dia ambik sikit-sikit tiap hari sebab dia ingat kita takkan perasan agaknya.

Orang 4:
Orang ni kalau marah jenis senyap aje. Muka pulak siap mencuka memanjang dan buat kerja pun hentak sana hempas sini. Bila kita tanya, cakap takde ape-ape. Paling geram sekali kalau dia tak nak bercakap langsung dengan kita dan berterusan sampai beberapa hari.

Buat masa ni cukuplah 4 kategori orang-orang ni dulu. Sebenarnya banyak lagi perangai manusia yang pelik-pelik. Apapun, sebagai manusia yang punya fikiran dan ilmu, bersabarlah dan gunakanlah akal serta kebijaksaan untuk menghadapi orang-orang macam ni. Selebihnya, berserah sahajalah kepada yang Esa. Doakan saja agar Allah memberi rahmat dalam hidup mereka.

1 comment:

Neeza Shahril said...

hehehe... macam pernah ada experience yang sama aje dengan Nurie..
biasalah kan.. bila duduk serumah tu macam2 kepala ada.. bagi akak, kalau dah teruk sangat, akak lantakkan aje. kalau dia kedekut, kita perli2 sikit2.. tengok dia terasa tak hehee.. kalau dia suka buat muka.. kita biarkan aje.. lama2 dia perasan takde orang nak kawan dengan dia..
cuma problem akak.. akak akan terasa orang tu senyap sebab akak.. padahal tak pun.. hehehhh...