Thursday, February 26, 2009

Ilmu & TV

Kalau cakap pasal ilmu, mesti orang akan kaitkan dengan sekolah, IPT, buku atau perpustakaan. Kalau cakap pasal TV pulak, orang akan lebih ingat pada hiburan dan isu semasa. Bagi saya pulak sekarang ni, TV adalah sumber ilmu no. 1 selain buku, majalah dan internet.

Sejak jadi pengurus rumahtangga sepenuh masa, saya tak ada banyak peluang untuk keluar menuntut ilmu sebab rumahtangga, suami & anak-anak jadi keutamaan. Tetapi bila teringat betapa pentingnya tuntutan menimba ilmu, saya mula menjadikan TV sebagai sumber ilmu utama semasa di rumah.

Antara ilmu yang saya boleh dapat dari menonton TV adalah yang berkaitan dengan keagamaan, kekeluargaan, motivasi dan minat. Sebenarnya, bukan saja program-program ilmiah yang dapat memberi kita ilmu tetapi apapun yang kita lihat, dengar dan alami boleh dijadikan ilmu jika kita memikirkannya secara positif.

Sekarang ni setiap hari ada program ilmiah di kaca TV. Cuma saya kena pandai atur masa supaya tak ketinggalan. Kalau yang ada ulangan takpe la bole tengok ulangan tapi kalau yang live dan takde ulangan, rasa miss something pulak kalau terlepas siarannya.

Arwah ayah saya pernah cakap yang dia banyak belajar melalui filem. Katanya, filem membuat kita berfikir perkara yang kita jarang terfikir apalagi yang tidak pernah kita alami. Sebagai contoh, cerita kelakar Tan Sri P. Ramlee pun banyak mengandungi mesej yang baik kalau kita selami dialog dan jalan ceritanya.

Sebenarnya, semuanya terpulang kepada setiap individu untuk menilai sesuatu sebagai yang bermanfaat atau tidak. Yang penting, yang baik dijadikan iktibar dan yang buruk dijadikan sempadan. Pokoknya, ilmu ada di mana-mana, hanya kita kena pandai menilai dan beramal dengan ilmu yang baik.

Antara program TV kegemaran saya:

Astro Oasis ~
Ar-Rayyan, Ibu Mithali, Bersama Dato', Bicara Kifayah, Iktibar Dari Tanah Suci

TV9 ~
Muqaddimah, Usrah, Tanyalah Ustaz, Nasi Lemak Kopi O, Semanis Kurma

TV3 ~
Motivasi Pagi, Al-Hidayah, Al-Kulliyah, MHI, WHI, Laman Nurani

TV1 ~
Selamat Pagi Malaysia, Bicara Mufti, Forum Perdana Ehwal Islam

2 comments:

Neeza Shahril said...

nurie, sini tv takde cerita best sangat. ada 1 channel yang elok - Huda TV.. banyak permasaalahan agama.. seronok pulak..

Ustaz Amin said...

salam ziarah