Sunday, February 22, 2009

Hakim & kerja sekolah

Lamanya tak menulis entry baru untuk blog ni. Bukan ape..buzy sikit sejak kebelakangan ni. Masa tight betul sejak Hakim start kelas KUMON. Mana tidaknye, hari-hari dia kena buat kerja menulis. Kesian gak tengok dia, tapi bagus jugak daripada dia asyik main aje.

Yang penatnya bila saya terpaksa dok mengadap dia buat worksheet yang intructor bagi. Kerja yang boleh siap 10 minit boleh jadi 1-2 jam kalau tak duduk kat sebelah dia. Apa tidaknya, baru buat kejap dah penatlah, laparlah, hauslah dan macam-macam lagi karenah.

Kadang-kadang tu tak sabar saya dibuatnya...tapi Alhamdulillah nampaknya saya dapat control perasaan dan guna cara yang lebih berhemah. Kalau tidak, mau angin jugak satu badan dibuatnya. Apalagi kalau ada orang lain masuk campur.

Bila tengokkan karenah si Hakim buat kerja sekolah, saya cuba fikir macam mana agaknya masa saya sebaya dia dulu yek? Saya pun tak berapa ingat...yang saya tahu, masuk darjah satu je, saya dah pandai baca. Itupun mak yang ajar...takde masuk tadika2 pun.

Sebagai panduan, saya pun tanyalah beberapa orang tentang macam mana nak didik anak supaya minat untuk belajar. Rata-rata semuanya memang hadapi masalah yang sama. Apa yang penting adalah kesabaran.

Alhamdulillah, setelah saya sediakan schedule untuk Hakim, segalanya semakin baik dan dia makin mudah dibentuk. Saya harap Hakim akan jadi contoh yang baik kepada adiknya nanti dan berjaya dalam hidup. InsyaAllah.

No comments: