Wednesday, June 10, 2009

Kembali ke Asal

Pakar motivasi terkenal, Dato' Dr Fadzillah Kamsah ada mengatakan:

" Salah satu cara untuk sentiasa bermotivasi ialah setiap hari kita perlu berinteraksi dengan dua golongan iaitu kanak-kanak yg berusia di bawah 7 tahun dan warga emas yang berusia 70 tahun ke atas."

Memandangkan saya yang setiap hari berdepan dengan dua generasi ini, tidak dinafikan mereka adalah golongan yang boleh menjadikan saya seorang yang lebih bijak, penyabar, kuat semangat, redha, rajin, fleksible dan beberapa lagi sikap yang positif.

Bayangkanlah kalau tidak diatur segala kerja rumah sebaik mungkin, boleh kelam kabut dibuatnya. Yelah...budak kecik kalau dia nak apa-apa bukan kira masa. Kadang2 bangun awal, kadang2 bangunnya lambat. Pastu mintak itu ini, kejap2 nangislah, merengeklah, minta temankan mainlah dan macam2 lagi.

Warga emas pulak, kejap2 panggil mintak tolong itu ini, lagi kalau yang dah tak larat buat apa2...nak itu ini semua pakai mintak kat orang aje. Nanti kejap2 tanya itulah...inilah...pastu cakap sekali tak dengar...kena cakap ulang2. Kalau tak faham kena terangkan sampaila faham.

Pendek kata, dua generasi ni sama sahaja...selalu minta perhatian dan dimanjakan. Letih dibuatnya. Sebagai generasi yang tengah, saya kenalah faham dan sabar melayani karenah mereka. Kita tak boleh marah2, sebab kalau kita marah2, itu maknanya kita tak redha dengan ketentuan Allah ke atas diri kita.

Dua generasi ini juga selalu buat saya muhasabah diri betapa kita di dunia ini perlu banyak jadi manfaat kepada yang lain. Dalam erti kata lain, jangan pentingkan diri sendiri...lagipun ada hadis yang mengatakan;
Sebaik-baik manusia itu ialah yang banyak manfaatnya kepada orang lain.

Alamak dah lari tajuk sikit......

Sebenarnya saya nak bagitau yang saya dapat melihat sendiri proses manusia balik ke asal jika umur kita dipanjangkan... seperti firman Allah yg berikut:


" Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya? " ~ Surah Yaasin, Ayat 68

Proses penuaan sebelum kematian benar-benar mengingatkan kita kepada proses pembesaran selepas kelahiran yang pada mula & akhirnya lemah, tak mampu bercakap, tak boleh bangun & berjalan malah segalanya harus dibantu. Bezanya cuma selepas roh dihembus, kita berada dalam rahim ibu tetapi selepas roh dicabut, kita berada dalam tanah iaitu asal kejadian nabi Adam a.s.

Nota: Selalulah ingat...Dari Allah kita datang, dan kepada Allah kita kembali.

No comments: