Sunday, June 21, 2009

Selamat Hari Bapa

Sedih pulak rasanya bila tahun ini saya dah tak dapat ucapkan Selamat Hari Bapa pada ayah saya. Pemergian beliau pada 1 Syawal tahun lalu masih segar di ingatan. Rindu benar saya pada ayah...pada nasihat-nasihatnya, pada geletek dan gurauannya serta keperihatinannya.

Sebagai anak perempuan, ayah selalu berpesan agar saya taat pada suami dan bersabar menghadapi ujian berumahtangga. Saya sebenarnya banyak belajar tentang hidup melalui pengalaman ayah. Beliau seorang yang teratur, pembersih dan tegas namun sesekali dia boleh menjadi kawan kepada saya asalkan saya bijak mengambil hatinya.

Tidak dinafikan saya juga pernah berkecil hati dengan sikap ayah...namun manusia mana yang tidak melakukan kesilapan. Saya harus akur bahawa tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Sebagai anak, saya tidak perlu menyimpan dendam pada ibu dan ayah malah harus sentiasa memohon maaf kepada mereka serta menghormati mereka.

Berikut adalah antara perkara besar yang saya tidak boleh lupa pada ayah:
  1. Ayah hadiahkan saya jam tangan lepas dapat keputusan UPSR dan dukung saya atas bahu
  2. Ayah urutkan kaki saya bila saya lenguh2 masa demam pada usia 15 tahun
  3. Ayah temankan saya duduk sebab saya dah tak larat nak jalan kat zoo Taiping sedangkan adik beradik lain terus jalan2
  4. Ayah cakap "Takpe..ayah kan ade" masa dapat tahu saya putus cinta pertama
  5. Ayah yang carikan kerja di kampung untuk saya sebab nak pujuk saya balik duduk dengan dia
  6. Ayah melawat saya selepas sekian lama saya tak balik sejak ditipu pasal tawaran kerja (atas usaha ayah juga)

Apapun, segalanya tinggal kenangan. Banyak lagi perkara yg menarik dan sedih tentang ayah yang tak tercerita di sini.

Di sini, saya juga nak ambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada semua bapa di dunia ini khasnya buat suami saya, Ahmad, abang saya, Syahruljiza, abang ipar saya, Yusri serta adik ipar saya, Mohamad. Semoga kalian akan menjadi bapa yang mithali.

3 comments:

~PakKaramu~ said...

Pak Karamu menziarahi blog anda

nurie said...

Pak Karamu...

Assamualaikum & salam kenal

~PakKaramu~ said...

OK BOLEH LINK TAK ADA MASALAH