Saturday, July 4, 2009

Anak ...O...Anak!

" Satu..satu..saya sayang Allah...
Dua..dua..sayang Rasulullah...
Tiga..tiga..sayang ibu ayah..."

Seronok betul bila saya dengar si Hakim nyanyi lagu tu...Walaupun masih budak, dia perlu tahu apa yang patut diutamakan dalam hidup ini...

Saya rasa semua sekolah perlu terapkan keutamaan macam ni...selebihnya, peranan ibu bapa di rumah sangat penting untuk menerangkan lebih lanjut tentang kepentingan dalam kehidupan.


Bebudak sekarang terlalu banyak terdedah pada hiburan terutamanya permainan dan cerita2 yang mengkhayalkan. Risau juga dibuatnya bila pengaruh kartun dan watak super hero dah menjadi ikutan...sampai sukar nak dibuang dari fikiran mereka.

Kenapalah terlalu banyak pendedahan macam ni yek? Kesannya bebudak jadi lambat matang pemikirannya apalagi dengan cerita2 tahyul dan khayalan yang tak masuk akal. Pening kepala nak terangkan yang semuanya tipu belaka dan sekadar hiburan semata2.

Kalau terlalu disekat nanti anak2 memberontak, tapi jika dibiarkan...makin lemak. Nak dihalang, kesian...kalau bebas, alamat hancurlah jawabnya.

Apapun peranan ibu bapa jugak yang penting...tapi kerjasama semua pihak juga perlu...kalau tak anak mesti keliru. Kenapa kat rumah ibu cakap macam ni, tapi kat sekolah, cikgu cakap lain...pening...pening!

Nota: Pandai-pandailah didik anak...yang penting berjaya dunia akhirat!

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam,

Orang perempuan beruntung kerana melahirkan zuriat khalifah di bumi,puan juga khalifah yang menghasilkan khalifah, sepatutnya semua perempuan tahu semua ini

nurie said...

Salam juga...

Betullah tu Pak...tp dugaannya besar...klu dpt pemimpin yg 1st class...senang sikit.