Monday, November 10, 2008

Pendiam vs Banyak Cakap

Pada zaman sekolah, saya adalah seorang yang pendiam dan sering memendam perasaan. Saya jarang menceritakan masalah saya kepada sesiapa dan sikap ini membuatkan saya sering tertekan.

Di tingkatan 4, saya mula menyedari yang sikap pendiam saya tidak akan membantu saya untuk lebih maju ke hadapan. So, perlahan-lahan saya mengubah diri saya menjadi seorang yang lebih banyak cakap. Orang cakap, kalau kita makan tongkeng ayam, kita akan banyak cakap...so saya pun makanlah...sedap plak tu dan ternyata ianya berkesan.

Bila saya melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma barulah saya dapat berubah sepenuhnya kerana berada di tempat yang baru, suasana baru dan bertemu dengan kawan-kawan yang baru. Alhamdulillah...semakin hari saya semakin bijak bercakap malah saya mampu mempengaruhi orang lain melalui kata-kata sehingga saya menjadi AJK Kolej.

Walaubagaimanapun, sikap banyak cakap saya telah membuat saya berasa kurang selesa apabila saya juga suka bergossip dan gemar bercerita tentang orang lain. Mungkin saya dah over peramah atau memang mulut ni dah tak reti nak diam kot? Selain itu, saya juga mula mengangkat diri sendiri dan berlagak bila bercakap, contohnya...."kalau akulah jadi dia, aku akan bla..bla..bla..." dan "alah...senang aje..." dan banyak lagi....

Suatu hari saya bertemu dengan seorang yang banyak bercakap...saya terdiam mendengar dia bercakap dari satu topik ke satu topik tanpa henti...ceritanya berkisar tentang masalah dirinya dan kadang-kadang dia bercerita tentang perihal orang-orang yang dia kenali. Apabila ditanya, jawapannya berjela dan bersangkut paut dengan cerita yang lain pula. Nada suaranya pula sekejap marah, geram, sedih, berlagak dan gembira pun ade (macam orang gila pun ade...tapi dia bukan orang gila). Lama jugak saya melayan orang itu bercerita...kira2 dua jam.

Sejak itu, saya mula terfikir tentang perubahan saya ni....saya jadi takut dan berazam untuk berubah menjadi pendiam semula...tak perlu banyak bercakap melainkan cakap yang baik-baik aje. Saya takut jadi macam orang tu dan saya tahu kalau kita banyak cakap, mesti ada yang tersalah cakap atau tercakap yang tidak berfaedah. Tak pasal-pasal dapat dosa... yelah...mulut kita ni kan salah satu penyebab kita boleh masuk neraka. Na'uzubillah......

Sejak itu saya lebih suka berdiam aje....Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa mulut saya yang terdahulu. Amin.

5 comments:

cikla said...

nurie..ela ni kategori byk ckp hihi lain perkataan yg bes skit..peramah hahahahah..sebenarnya tiap2 tahun azam baru ela nak jadi pendiam hihihi..lum tercapai kot...tapi biasanya ela ramah ngan org yg ela close ajer.kalau yg baru berkenalan, tak byk ckp..

cikla said...

tapi kan, rasenya pendiam is better ngan byk mulut...my own opinion la

Neeza Shahril said...

hehee.. okay je banyak cakap ni.. tapi jangan sampai kita aje nak bercakap.. orang lain kena diam. bosan lah orang kan.. hehee..

Anonymous said...

hahahaa awak samalah macam saya. semasa saya disekolah tingkatan 1 smpailah tingkatan 3, jujur saya cakap mungkin saya bercakap beberapa perkataan saja di sekolah. Hal itu terus effect dekat saya sehingga di rumah saya pun diam saja walaupun sebelum ini saya seorang yang sangat peramah. Masuk saja tingkatan 4, semuanya berubah. Saya jadi ramah dan mudah bergaul. Tapi sayang, semua orang saya selesa tetapi apabila saya dengan kawan yang diclaimkan sebagai bff, akan jadi sunyi dan membosankan. Dia sendiri yg letak tembok dgn saya. Dia kata dia tak suka saya banyak berckap dan suruh saya diam dengan dia. Saya cuba untuk hentikan batas dia sampai dia berubah, tapi kalau dia tak berubah jugak, takkan saya nak tinggalkan dia. �� Saya rasa selesa saje dgn dia, tp kalau saya ada cerita saja, saya mesti tak berkongsi dgn dia sbb dia tu jenis yg tak suka mendengar. Huhuhuhu TT apa yg perlu saya buat.......saya juga nk berbual dgn kwn baik saya ��

syaza said...

Betul ke makan tongkeng ayam jadi byk cakap? Series lah?? Geli lah hahaha