Monday, November 17, 2008

Salah Siapa?

Saya selalu cemburu apabila melihat orang yang membesar dalam keadaan mewah dan sempurna ...tetapi kenapa ramai di antara mereka tidak begitu menjadi? Kalau yang daif tu lainlah cerita...sebab diorang tak punya kemudahan yang cukup untuk belajar dan mencari ilmu malah tiada yang boleh menunjuk jalan dengan sebaiknya. Maklumlah orang tuanya pun tak berilmu...

Apapun, saya tabik kepada mereka yang pandai menghargai kemewahan dan menjadikannya suatu alat untuk mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat. Mereka inilah antara orang-orang yang berjaya dan pastinya mereka adalah orang-orang yang sentiasa bersyukur dan mengingati Allah.

Amatlah rugi bagi mereka yang tidak tahu menghargai kemewahan yang dikecapi. Lebih malang lagi jika kemewahan itu membawa kehancuran dan ketidakbahagiaan dalam sesebuah keluarga. Apalah ertinya kemewahan harta benda jika jiwa tidak tenang dan bahagia. Tetapi semua ini salah siapa yek?

Lihatlah sekarang ini terdapat ramai anak-anak orang kaya terjebak dalam masalah sosial dan keruntuhan moral. Mengapa boleh jadi begitu? Adakah salah ibu bapa yang tidak tahu mendidik anak-anak mereka atau salah anak-anak itu sendiri yang tidak tahu untuk menghargai kemewahan? atau mungkin kerana persekitaran yang mempengaruhi mereka?

Pening juga memikirkannya....apapun, semua pihak harus mengambil masa untuk berfikir tentang apakah tujuan kita berada di muka bumi ini? Dengan kemewahan yang kita ada, fikirkanlah bagaimana langkah-langkah yang boleh dibuat untuk mencapai tujuan itu. InsyaAllah, segala yang kita usahakan pasti akan diberikan ganjarannya di sana kelak.

Wallahua'lam.

No comments: