Saturday, December 6, 2008

Bercuti

Sempena cuti sekolah yang panjang ni...pasti ramai yang mengambil kesempatan untuk makan angin dan pulang ke kampung apalagi bersempena dengan perayaan Aidil Adha yang bakal disambut 1-2 hari lagi.

Pada minggu lepas, saya sendiri berkesempatan untuk bercuti bersama keluarga. Bercuti kalau setakat balik hari macam tak payah bercuti...at least nak bermalam sehari dua di tempat orang barulah lebih bermakna, tul tak? Kalau dapat 4-5 malam lagi best!

Sebenarnya saya lebih suka percutian yan melibatkan ramai ahli keluarga...bukan setakat kami sekeluarga sahaja malah lebih seronok kalau dapat berkumpul dengan adik beradik yang lain beserta anak-anak saudara...tapi nak buat macam mane, Abang tak suka macam tu pulak...dia lebih suka privacy dan bebas dengan aktiviti sendiri. Nak tak nak saya terpaksalah ikut cara dia....

Setiap orang ada cara tersendiri untuk memenuhi masa cuti mereka. Pada mereka inilah masa untuk bersantai bersama keluarga sendiri sebab mungkin selama ini masa yang ada tidak begitu enjoy dan agak terbatas.

Kalau yang ingin bergembira bersama anak-anak, mestilah kena bawa mereka ke tempat yang menyeronokkan dan baru bagi mereka. Tapi kalau untuk berdua sahaja...mestilah nak ke tempat-tempat yang romantik dan tenang.

Apapun, percutian takkan bermakna kalau masalah peribadi atau kerjaya masih bersarang di kepala. Adalah lebih baik kalau dilupakan buat seketika dan nikmatilah percutian dengan hati yang berbunga-bunga, rileks dan penuh warna-warni.

Akhir sekali...kalau boleh pergilah bercuti di tempat yang indah2 kerana keindahan dunia ciptaanNya dapat memberi seribu ketenangan dan keinsafan. Jangan lupa sambil bercuti ingat Allah banyak2... InsyaAllah cuti anda akan lebih bermakna dan beroleh pahala.

2 comments:

Neeza Shahril said...

kami tak kisah sangat bercuti dengan sape.. sendiri2 kami pun jadik.. tapi selalunya percutian kami memang tak pernah plan nurie.. sebab che' abang akak ni jenis redah aje.. kalau plan selalu tak jadi.. jadi, akak pun ikut jelah... :)

nurie said...

Kak Neeza,

Kira oklah tu kak...tiap org ada persepsi dan cara sendiri ttg bercuti. Kita org pompuan ikut aje kan?