Saturday, December 20, 2008

Happy 4th Birthday Aqmar NurHakim


Aqmar Nurhakim, anak saya yang sulong, bakal menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-4 pada hari ini, 20 Disember (sama tarikh lahir dengan Dr. Mahathir Mohamad) dan InsyaAllah, 6 Januari 2009 akan mula bersekolah (sekolah tadika je...).

Hakim adalah seorang anak yang dahulunya berpewatakan lembut dan sensitif (mudah menangis). Untuk menjadikan dia lebih hero, kami suami isteri mendedahkan dia dengan cerita-cerita Ultraman, Mask Rider, Ryukendo, Power Rangers, Transformers dan beberapa lagi watak super hero. Bila dia dah mula terpengaruh dengan cerita-cerita tu, barulah sikapnya nampakla hero sikit…kalau tidak, dia asyik nak buat apa yang saya buat. Pernah satu masa tu… dia gila nak pakai tudung…tak dapat pakai tudung, dia menangis tak habis-habis. Kalau saya kat dapur plak, dia memang suka membantu.

Hakim ni suka merajuk, sikit-sikit nak menangis apalagi kalau dia tak dapat apa yang dia nak. Tapi Alhamdulillah sejak kitorang psiko dia dengan mengatakan budak dah nak sekolah tak bole gitu dan gini, barulah dia nampak lebih bijak.

Memandangkan aktiviti harian si Hakim ni ialah menonton TV & DVD, saya meletakkan syarat yang dia kena buat empat perkara sebelum dia dapat tengok rancangan TV atau DVD kegemaran dia. 4 perkara tu ialah mandi, makan, mengaji dan baca ABC atau 123.

Hakim merupakan anak yang cerdik sebab umur dia 1 tahun setengah, dia dah kenal ABC dan dia mudah mengingat sesuatu. Sekarang ni dah macam-macam perkataan dia tahu maklumlah tengok TV dan DVD setiap hari tak berenti. Tapi sejak akhir-akhir ini, dia jadi pemalas nak belajar... dalam bab ni, saya akan psiko dia sampai dia belajar jugak walaupun sedikit tapi saya tidaklah berkeras dengan anak-anak.

Sebagai ibu bapa, kitorang memang memanjakan si Hakim ni…yelah budak kecik lagi. Bila dia dapat adik, Aqmar Nur Arif, dia selalu jeles dengan adik dia. Apa yang adik dia buat, dia pun nak jugak tapi sebenarnya dia sayang sangat pada adiknya.

Kalau bab mainan ni tak bole nak cakap dah…sejak setahun ni, pegi mana-mana mesti kalau boleh nak beli mainan. Saya kalau belikan mainan pun yang murah-murah je…tak kuasa nak membazir tapi kalau Abang, dia sanggup belikan yang mahal-mahal…katanya, dulu dia tak dapat, jadi apa salahnya beli untuk anak walaupun sebenarnya dia yang mengidam! Hehehe..

Sekarang ni Hakim sudah semakin bijak, selalunya dia boleh terima alasan yang saya bagi kalau saya tak benarkan apa yang dia nak. Kadang-kadang tu ada jugak dia merengek tapi biasalah…kena pujuk-pujuk, barulah dia faham.

Makanan kegemaran Hakim ialah kek, sandwich telur letak sos dan mayonis, burger, pizza, sosej, sate dan nasi goreng manakala minuman kegemarannya ialah sirap, milo dan air kosong. Dia tak suka makan sayur, tapi sejak saya cakap kalau makan sayur boleh jadi kuat macam Popeye barulah dia mula suka makan sayur sikit tapi lebih kepada sayur hijau aje.

Sempena ulang tahun Hakim yang ke-4 ni, dia ada mintak saya belikan hadiah blocks. Walaupun dah ada 2-3 jenis block, tapi dia masih nak lagi sebab katanya nak cipta macam-macam bangunan. Maklumlah, kononnya nak jadi arkitek bila besar nanti. Tapi saya selalu cakap kat dia, nak jadi arkitek kena pandai melukis.

Saya tak kisah anak saya nak jadi apa tetapi biarlah yang memberi manfaat untuk dunia dan akhirat. Sebagai ibu, setiap hari saya berdoa kepada Allah agar anak-anak saya menjadi anak yang soleh, baik budi pekerti serta mendengar kata, berjaya di dunia & akhirat, sihat, bijak dan menjadi ahli agama.

Tips membesarkan anak-anak:
6 tahun dan sebelumnya ~ manjakan anak-anak anda dan ajarlah adab-adab
6 tahun berikutnya ~ didiklah mereka dengan pelbagai ilmu dunia & akhirat
6 tahun seterusnya ~ dampingilah & berkawanlah dengan anak anda

1 comment:

Neeza Shahril said...

Happy Birthday Hakim... semoga membesar sebagai anak yang soleh buat ibdan ayah...
dah 4 tahun sekejap aje kan rasanya.. mesti nurie rasa macam baru semalam saja lahirkan Hakim ni..